
Ιστορικά στοιχεία
Η Νέα εθνική οδός Αθηνών – Κορίνθου κατασκευάστηκε στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της χώρας τη δεκαετία του ΄60. Τα έργα για την κατασκευή της ξεκίνησαν το 1960. Τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, στις 11 Νοεμβρίου 1962, σε τελετή στον κόμβο Ελευσίνας. Το μήκος της οδού είναι 80,5 χιλιόμετρα. Την ημέρα των εγκαινίων παραδόθηκε στην κυκλοφορία όλη η νέα οδός από Αθήνα έως Κόρινθο, με εξαίρεση το τμήμα Μέγαρα - Κινέτα, στο οποίο οι εργασίες κατασκευής άργησαν να τελειώσουν. Το τμήμα Μέγαρα - Κινέτα παραδόθηκε στην κυκλοφορία το φθινόπωρο του 1964.
Το πλάτος της οδού ήταν 14 μέτρα, δηλαδή ένας κλάδος διπλής κατεύθυνσης (τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας σε επαφή). Εξαίρεση αποτέλεσε το τμήμα Δαφνί - Ελευσίνα, που κατασκευάστηκε με διατομή αυτοκινητοδρόμου (δύο ξεχωριστοί κλάδοι κυκλοφορίας με νησίδα στη μέση, συνολική διατομή 22 μέτρα), καθώς κι ένα μικρό τμήμα μήκους 5,2 χιλιομέτρων στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας, που κατασκευάστηκε με διατομή αυτοκινητοδρόμου επίσης. Το κόστος του έργου έφτασε τα 450 εκατομμύρια δραχμές (σε τιμές της εποχής εκείνης), εκ των οποίων τα 50 για τις αποζημιώσεις των ιδιοκτησιών που απαλλοτριώθηκαν. Ταυτόχρονα με την παράδοσή του στην κυκλοφορία, ξεκίνησε και η είσπραξη διοδίων. Για το λόγο αυτό καθορίστηκαν δύο σημεία είσπραξης (σταθμοί διοδίων) στα εξής σημεία: 1) Ελευσίνα και 2) Ισθμός. Η είσπραξη διοδίων εξακολουθεί μέχρι και σήμερα. Η οδός αρχικά έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E92 (ως τμήμα της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής αρτηρίας), ενώ αργότερα (με την επαναρίθμηση του συστήματος ευρωπαϊκών α

Η οδός κατασκευάστηκε με τα ακόλουθα γεωμετρικά χαρακτηριστικά:
Ελάχιστη ακτίνα καμπύλης: 330 μέτρα
Ελάχιστη ορατότητα: 200 μέτρα
Μέγιστη κλίση (κατά μήκος): 4%
Η μελέτη και εκτέλεση/κατασκευή του έργου έγινε αποκλειστικά από Έλληνες τεχνικούς. Στη μελέτη συμμετείχαν αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Δημοσίων Έργων, το τεχνικό γραφείο (κοινοπραξία) Χατζηνικολή-Καρρά-Αμπαδογιάννη, το τεχνικό γραφείο Επαμ. Βαλτινού και το τεχνικό γραφείο των Αμπουσελάμ-Αναγνωστόπουλου.

Στην κατασκευή του έργου συμμετείχαν οι ακόλουθες εργοληπτικές τεχνικές εταιρίες:
ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ (τμήμα μήκους 27,2 χιλιομέτρων)
ΞΕΚΤΕ (τμήμα μήκους 20,9 χιλιομέτρων)
ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ (τμήμα μήκους 10,7 χιλιομέτρων)
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ (τμήμα μήκους 21,7 χιλιομέτρων)
Σύνολο: 80,5 χιλιόμετρα
Στα μέσα της δεκαετίας του '80 ξεκίνησαν σταδιακά τα έργα για τη μετατροπή της οδού σε αυτοκινητόδρομο. Από το 1990 τα έργα εντατικοποιήθηκαν. Το 1995 το μόνο τμήμα της οδού που εξακολουθούσε να μη διαθέτει διαχωριστική νησίδα, ήταν πλησίον των Μεγάρων (44ο - 48ο χιλιόμετρο).
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ (τμήμα μήκους 27,2 χιλιομέτρων)
ΞΕΚΤΕ (τμήμα μήκους 20,9 χιλιομέτρων)
ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ (τμήμα μήκους 10,7 χιλιομέτρων)
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ (τμήμα μήκους 21,7 χιλιομέτρων)
Σύνολο: 80,5 χιλιόμετρα
Στα μέσα της δεκαετίας του '80 ξεκίνησαν σταδιακά τα έργα για τη μετατροπή της οδού σε αυτοκινητόδρομο. Από το 1990 τα έργα εντατικοποιήθηκαν. Το 1995 το μόνο τμήμα της οδού που εξακολουθούσε να μη διαθέτει διαχωριστική νησίδα, ήταν πλησίον των Μεγάρων (44ο - 48ο χιλιόμετρο).
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου