Σάββατο 31 Μαΐου 2008

ACROPOLIS OF ATHENS - ΑΚΡΟΠΟΛΗ

Η Ακρόπολη της Αθήνας.
Βραχώδης λόφος ύψους 156 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας και 70 μ. περίπου από το επίπεδο της πόλης της Αθήνας. Η κορυφή του έχει σχήμα τραπεζοειδές μήκους 300 μ. και μέγιστου πλάτους 150 μ. Ο λόφος είναι απρόσιτος απ’ όλες τις πλευρές εκτός της δυτικής, όπου και βρίσκεται η οχυρή είσοδος, η διακοσμημένη με τα λαμπρά Προπύλαια.
Ιστορία
Διαπιστώθηκε ότι ο λόφος ήταν κατοικημένος από την 3η χιλιετία π.Χ. Από τον 6ο αι. π.Χ. άρχισαν να χτίζονται πάνω σ’ αυτόν τα ιερά των Αθηναίων, όπως το Εκατόμπεδον κ.ά., που καταστράφηκαν κατά τους Περσικούς πολέμους.
Η ανοικοδόμηση των τειχών και των ιερών άρχισε αμέσως μετά την ήττα των Περσών, το 465 π.Χ., την εποχή δηλαδή του Περικλή. Κάτω από την επίβλεψη του Φειδία και των αρχιτεκτόνων Μνησικλή, Καλλικράτη και Καλλίμαχου χτίστηκαν και διακοσμήθηκαν ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια και ο ναός της Απτέρου Νίκης.
Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο προστέθηκαν μερικά ασήμαντα χτίσματα. Κατά τη Βυζαντινή εποχή ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε χριστιανική εκκλησία. Κατά τη φραγκοκρατία έγινε καθολικός ναός, ενώ κατά την τουρκοκρατία τζαμί.
Κατά την Τουρκοκρατία η Ακρόπολη έπαθε τις περισσότερες ζημίες. Οι Τούρκοι είχαν αποθηκεύσει πυρίτιδα πάνω σ' αυτήν και έγιναν αίτιοι να καταστραφούν τα μνημεία της. Το 1645 ένας κεραυνός που έπεσε πάνω στην πυρίτιδα ανατίναξε τα Προπύλαια. Το 1687, όταν την Ακρόπολη πολιορκούσε ο Ενετός Μοροζίνης, μία από τις βόμβες έπεσε πάνω στην πυρίτιδα που ήταν αποθηκευμένη στον Παρθενώνα και κατέστρεψε το ναό.
Εκτεταμένες καταστροφές προκάλεσε ο Άγγλος λόρδος Έλγιν λίγο πριν από την Επανάσταση του 1821. Έβαλε να ξηλώσουν τη ζωφόρο του Παρθενώνα, μετόπες, αετώματα, μία Καρυάτιδα και έναν κίονα του Ερεχθείου, τα οποία μετέφερε στην Αγγλία. Για όλα αυτά πλήρωσε 35.000 λίρες στους Τούρκους και στους Αθηναίους δώρισε ένα ρολόι, που στήθηκε στην αρχαία αγορά. Κατά την Επανάσταση του 1821 η Ακρόπολη πολιορκήθηκε διαδοχικά από Έλληνες και Τούρκους και υπέστη νέες καταστροφές. Το 1834 άρχισαν οι αρχαιολογικές εργασίες για την αποκατάσταση των μνημείων της.

Μνημεία
Προπύλαια
Τα Προπύλαια, προθάλαμος για την είσοδο στην Ακρόπολη.
Η μνημειώδης αυτή είσοδος της Ακρόπολης άρχισε να χτίζεται το 436 π.Χ. μετά την ολοκλήρωση του Παρθενώνα, πάνω σε σχέδια του αρχιτέκτονα Μνησικλή. Το οικοδόμημα αυτό διαιρείται σε τρία μέρη. Στο κέντρο είναι ένα ναόσχημο μακρύ χτίσμα με ψηλό αέτωμα και όψη δωρικού ναού. Δεξιά και αριστερά από αυτό είναι χτισμένες από μία πτέρυγα που μοιάζουν με δωρικούς ναούς χωρίς αέτωμα, αλλά έχουν στέγη αετοειδή.
Το κεντρικό οικοδόμημα είναι κάτι το μοναδικό στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική. Έξι κίονες δωρικού ρυθμού κοσμούν την πρόσοψη. Οι κίονες λεπταίνουν, όσο προχωρούν από τη βάση προς την κορυφή. Πάνω σ’ αυτούς στηριζόταν ένα αέτωμα χωρίς διακόσμηση. Ο κύριος χώρος διαιρείται σε τρία κλίτη με δύο σειρές από ιωνικούς κίονες (τρεις σε κάθε πλευρά).
Τα Προπύλαια δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Το 431 άρχισε ο Πελοποννησιακός πόλεμος και οι εργασίες σταμάτησαν. Το 429 πέθανε ο Περικλής και οι διάδοχοί του δεν έδειξαν ενδιαφέρον για την συνέχιση του έργου.
Ναός της Αθηνάς Νίκης
Είναι ένας μικρός ολομάρμαρος ναός, που άρχισε να χτίζεται μεταξύ 427 και 424 π.Χ. με αρχιτέκτονα τον Καλλικράτη. Είναι τετράστυλος αμφιπρόστυλος ναός ιωνικού ρυθμού, χτισμένος πάνω σε μία κρηπίδα με τέσσερις βαθμίδες. Δεν έχει πρόναο. Μέσα στο σηκό του, υπήρχε «καθήμενο» άγαλμα της Αθηνάς Νίκης, που κρατούσε στο αριστερό χέρι περικεφαλαία και στο δεξί ρόδι, που είναι σύμβολο των θεών του κάτω κόσμου. Η ζωφόρος και τα αετώματα του ναού είχαν γλυπτές παραστάσεις. Γύρω από το 421 - 415 π.X. ο ναός περιβλήθηκε με ένα συνεχές θωράκιο ύψους 1,05 μ., που στην εξωτερική του όψη παρίστανε ανάγλυφες Πτερωτές Νίκες την ώρα που προετοιμάζουν θυσία για την Αθηνά. Το 1687 οι Τούρκοι διέλυσαν το ναό και με τα αρχιτεκτονικά του μέλη ενίσχυσαν τις οχυρώσεις τους.
Παρθενώνας
Ο Παρθενώνας, ένα από τα διασημότερα μνημεία του κόσμου.
Ο Παρθενώνας είναι το μεγαλύτερο και επισημότερο οικοδόμημα της Ακρόπολης και συγκεντρώνει το θαυμασμό όλου του πολιτισμένου κόσμου αιώνες τώρα. Οι εργασίες για την ανέγερση του ολομάρμαρου αυτού ναού της Αθηνάς άρχισαν το 447 π.Χ. κάτω από τη διεύθυνση των αρχιτεκτόνων Ικτίνου και Καλλικράτης. Ο ναός τελείωσε το 438 και κατά τα Παναθήναια του επόμενου χρόνου αφιερώθηκε στην πολιούχο θεά. Παρ' όλα αυτά οι εργασίες συνεχίστηκαν μέχρι το 432. Είναι ναός δωρικού ρυθμού περίπτερος με 8 κίονες στις στενές και 17 στις πλατιές πλευρές. Οι κίονες έχουν ύψος 10,5 μ. και πάνω τους στηρίζεται ο θριγκός (επιστύλια), οι μετόπες, τα τρίγλυφα, τα γείσα και τα αετώματα. Ο σηκός ήταν χτισμένος ολόκληρος με μαρμάρινες πέτρες σε οριζόντιες σειρές και στην κάθε στενή πλευρά είχε από έξι δωρικούς κίονες, που τον χώριζαν σε δύο μέρη: τον κυρίως ναό και τον οπισθόδομο. Η ζωφόρος στους τοίχους του σηκού είχε παραστάσεις από την πομπή των Παναθηναίων.
Ο κυρίως ναός στο εσωτερικό του χωριζόταν σε τρία μέρη· αυτό γινόταν με δύο κάθετες δωρικές κιονοστοιχίες. Το μεσαίο από τα τρία μέρη ήταν το πλατύτερο και σ' αυτό ήταν στημένο πάνω σε βάθρο το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Παρθένου Αθηνάς, που ο Φειδίας είχε ολοκληρώσει και τοποθετήσει το 338 π.Χ. στη θέση του. Οι 92 μετόπες εσωτερικά ήταν ανάγλυφες και παρίσταναν διάφορα μυθολογικά θέματα: Γιγαντομαχίες, Αμαζονομαχίες, Κενταυρομαχίες και επεισόδια από την άλωση της Τροίας.
Ερέχθειο
Κατά τη μυθολογία στο σημείο αυτό έγινε η φιλονικία της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κυριαρχία της πόλης. Ο θεός της θάλασσας Ποσειδώνας χτύπησε το βράχο με την τρίαινα και ξεπήδησε θαλασσινό νερό. Με τη σειρά της η Αθηνά χτύπησε με το δόρυ της και φύτρωσε η ελιά. Οι θεοί που ήταν κριτές έδωσαν τη νίκη στην Αθηνά. Οι Αθηναίοι όμως θέλοντας να συμβιβάσουν τους δύο αντίπαλους θεούς τους αφιέρωσαν από ένα ιερό κάτω από την ίδια στέγη. Έτσι χτίστηκε το πιο ιδιόμορφο από τα οικοδομήματα της Ακρόπολης από άποψη αρχιτεκτονικού σχεδίου. Στο σημείο αυτό κατά τη μυθολογία είχε την κατοικία του ο βασιλιάς Ερεχθέας, που αργότερα ταυτίστηκε με τον Ποσειδώνα. Γι’ αυτό και ο ναός πήρε το όνομά του από το μυθολογικό αυτό βασιλιά της Αθήνας. Ο ναός χτίστηκε μεταξύ 425 και 406 π.Χ. με σχέδια του αρχιτέκτονα Καλλίμαχου και είναι ένα από τα αριστουργήματα του ιωνικού ρυθμού.
Οι Καρυάτιδες
Εσωτερικά ο ναός ήταν χωρισμένος σε δύο μέρη. Το ανατολικό μέρος προς την πρόσοψη ήταν της Αθηνάς, το άλλο του Ποσειδώνα. Στο ιερό της Αθηνάς βρισκόταν το ξόανό της, ένα άγαλμά της δηλ. κατασκευασμένο από ξύλο ελιάς για το οποίο πίστευαν ότι είχε πέσει από τον ουρανό. Στο ιερό του Ποσειδώνα, όπου κατεβαίνει κανείς με 12 σκαλοπάτια, η ξηλωμένη σ’ ένα σημείο στέγη και οι τρεις τρύπες στο βράχο του δαπέδου προκλήθηκαν από το χτύπημα της τρίαινας του θεού, όπως πίστευαν οι αρχαίοι. Το πιο γνωστό όμως μέρος του Ερεχθείου είναι η «Πρόστασις των Κορών», οι περίφημες δηλ. Καρυάτιδες. Πρόκειται για ένα σκεπαστό μπαλκόνι, του οποίου η στέγη στηρίζεται όχι σε κίονες, αλλά σε έξι αγάλματα κοριτσιών εξαιρετικής τέχνης.
Άλλα μνημεία
Από τα πολλά άλλα μνημεία που υπήρχαν πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης αναφέρονται συνοπτικά τα γνωστότερα και σημαντικότερα:
Το Βραυρώνιον, που ήταν ένα από τα πιο παλιά ιερά της Ακρόπολης. Χτίστηκε ίσως το 459 π.Χ. Λείψανά του σώζονται στη ΝΑ γωνία των Προπυλαίων. Ήταν αφιερωμένο στη Βραυρωνία Αρτέμιδα.
Το άγαλμα της Αθηνάς Προμάχου, έργο του Φειδία (450 π.Χ.) από τη δεκάτη των λαφύρων που πήραν οι Αθηναίοι μετά τη μάχη του Μαραθώνα. Στη θέση του κολοσσιαίου αυτού χάλκινου αγάλματος σώζονται ακόμα ίχνη του βάθρου του.
Ανάμεσα σ' όλα αυτά ένα ρωμαϊκό κτίσμα: ο Ναός της Ρώμης και του Αυγούστου στην ανατολική πλευρά του Παρθενώνα. Χτίστηκε μεταξύ 27 - 14 μ.Χ. προς τιμήν της θεάς Ρώμης και του αυτοκράτορα Αυγούστου, που οι Ρωμαίοι τον λάτρευαν ως θεό.
Νεότερα κτίρια
Πέραν των υπολειμάτων νεώτερων εγκαταστάσεων, κύρια βυζαντινά- μεταβυζαντινά, υπάρχει και το κτίριου του, παλιού πια, Μουσείου Ακρόπολης. Είναι πάνω στον βράχο, στο χαμηλό ΝΑ άκρο του. Έχει προσανατολισμό Α-Δ και είναι θεμελιωμένο έτσι ώστε να μην είναι ορατό και να μην βλάπτει αισθητικά τα αρχαία μνημεία. Κτίσθηκε από το 1865 μέχρι το 1874, σε μελέτη του αρχιτέκτονα Παναγή Κάλκου. Το Μουσείο περιλαμβάνει μόνο τα λίθινα γλυπτά από τα μνημεία και τις ανασκαφές του χώρου της Ακροπόλης.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Τρίτη 27 Μαΐου 2008

GERMAN BATTLESHIP BISMARCK - ΘΩΡΗΚΤΟ ''ΒΙΣΜΑΡΚ''

Γερμανικό θωρηκτό Βίσμαρκ
Το θωρηκτό Βίσμαρκ (εξελληνισμένη μορφή καθοτι ονομάστηκε από τον Καγκελάριο που προφέρεται Μπίσμαρκ) αποτελούσε το ναυτικό καύχημα του Τρίτου Ράϊχ που φιλοδοξούσε με το 50.000 τόννων περίπου, θωρηκτό- βαρύτατα θωρακισμένο (~318-350 mm πάχος ατσαλιού) και οπλισμένο- να πάρει τον έλεγχο των θαλασσών από την Μεγάλη Βρεττανία.
Ναυπήγηση 1936
Καθελκυση 1939
Είσοδος σε επιχειρήσεις το 1941 οπότε αιχμαλωτίζει ή βυθίζει στον Ατλαντικό, συμμαχικά εμπορικά πλοία, συνολικού εκτοπίσματος 116.000 τόννων.Η μεγάλη, και μοιραία γι'αυτό επιχείρηση, θα ξεκινήσει με την αποστολή που ονομαζόταν, Επιχείρηση ''Rheinόbung'' (Άσκηση του Ρήνου). Αναχωρεί στις 18 Μαϊου 1941 απο το λιμάνι του Gotenhafen συνοδευόμενο από το βαρύ καταδρομικό Prinz Eugen γιά τα στενα του Σκαγεράκ. Θα εντοπισθούν, θα εμπλακούν με τον Βρεττανικό στολο και στις 24 Μαϊου θα βυθίσουν το Hood. H καταδίωξη του Βίσμαρκ θα πάρει μυθικές διαστάσεις με αεροπλάνα και πλοία και, τελικά, τα πλοία Rodney, Αrk Royal και Dorsetshire, φθάνουν το σχεδόν ακινητοποιημένο από ζημιές, τορπίλες και αεροπορικές επιθέσεις-δυτικά της Βρέστης. Στις 10.20 της 27ης Μαϊου η Ναζιστική Γερμανία χανει το καύχημά της. Από τους πλέον των 2.200 του πληρώματος διασώζονται 800. Ο Ναύαρχος Lutjens θα ακολουθήσει το Βίσμαρκ στον βυθό. Η ναυτική πολεμική σημασία ήταν πολύ πιό σημαντική από τον ψυχολογικό αντίκτυπο που κατέρριπτε το "ανίκητο" της γερμανικής μηχανής. Η Αγγλία κυριάρχησε στα κύματα.
Περιέργως, μόνο μια ταινία έγινε πάνω στο θέμα, η ασπρόμαυρη Αγγλική του 1959 με τιτλο, φυσικά,''Βυθίσατε το Βισμαρκ''.
ΑΠΟ ΤΟ http://theopeppasblog.pblogs.gr/

Κυριακή 11 Μαΐου 2008

THE BIGGEST CITIES IN THE WORLD - ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ

Οι 20 μεγαλύτερες πόλεις στον κόσμο
1. Τόκιο ( ενωμένη με τη Γιοκοχάμα) - Ιαπωνία: 36.200.000
2. Νέα Υόρκη - Η.Π.Α.: 29.700.000
3. Σάο Πάολο - Βραζιλία: 19.200.000
4. Μέξικο Σίτι - Μεξικό: 19.100.000
5. Καράτσι - Πακιστάν: 18.600.000
6. Βομβάη - Ινδία: 18.100.000
7. Νέο Δελχί - Ινδία: 18.000.000
8. Κωνσταντινούπολη - Τουρκία: 17.800.000
9. Σανγκάη - Κίνα: 17.600.000
10. Λος Άντζελες - Η.Π.Α.: 17.500.000
11. Σεούλ (ενωμένη με την Ιντσόν) - Νότια Κορέα: 17.500.000
12. Οσάκα (ενωμένη με το Κόμπε και το Κιότο): 16.425.000
13. Μανίλα - Φιλιππίνες: 14.750.000
14. Τζακάρτα - Ινδονησία: 14.250.000
15. Λάγκος - Νιγηρία: 13.400.000
16. Καλκούτα - Ινδία: 12.700.000
17. Κάιρο - Αίγυπτος: 12.200.000
18. Μπουένος Άιρες - Αργεντινή: 11.200.000
19. Ρίο ντε Τζανέιρο - Βραζιλία: 10.800.000
20. Μόσχα - Ρωσία: 10.500.000

Σάββατο 26 Απριλίου 2008

ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΗΡΩΑΣ







TYPHOON
ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΗΡΩΑΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ
ΗΤΑΝ Ο ΜΠΑΤΣΑΡΑΣ ΤΟΥ ΚΟΛΕΓΙΟΥ. ΤΟΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΠΕΝ ΚΙΝΓΚ. ΣΕ ΜΙΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΟΝ ΧΤΥΠΗΣΑΝ ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΑ ΛΕΙΖΕΡ . ΤΟΤΕ ΤΑ ΜΠΡΑΤΣΑ ΤΟΥ ΔΕΝ ΦΟΥΣΚΩΣΑΝ ΑΛΛΑ ΔΥΝΑΜΩΣΑΝ , ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΗΚΩΝΟΥΝ ΕΝΑ ΔΙΩΡΟΦΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. ΕΤΣΙ ΕΓΙΝΕ ΗΡΩΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΡΑΒΗΞΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
.

Σάββατο 19 Απριλίου 2008

ATLANTIS - Η ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ

Η χαμένη Ατλαντίδα
Η Ατλαντίδα (Αρχ.Ελλ: Ἀτλαντὶς νῆσος) είναι ένα μυθικό νησί που πρωτοαναφέρθηκε στους διαλόγους του Πλάτωνα «Τιμαίος» και «Κριτίας».
Στην περιγραφή του Πλάτωνα, η Ατλαντίδα, που βρίσκεται «πριν από το στόμα των Ηράκλειων Στηλών», ήταν μια ναυτική δύναμη που είχε κατακτήσει πολλά μέρη της δυτικής Ευρώπης και της Λυβικής, περίπου 9.000 χρόνια πριν τον Σολωνα (δηλαδή κατά το 9.560 π.Χ.). Μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια να εισβάλει στην Αθήνα, η Ατλαντίδα βυθίστηκε μυστηριωδώς στον πέλαγος «σε μια μόνο δεινή ημέρα και νύχτα».
Επειδή είναι μια ἱστορία που ενσωματώνεται στους διαλόγους του Πλάτωνα, η Ατλαντίδα θεωρείται γενικά ως παραβολή που κατασκευάστηκε από τον Πλάτωνα για να επεξηγήσει τις πολιτικές θεωρίες του. Αν και η ιστορία του Πλάτωνα φαίνεται σαφής στους περισσότερους μελετητές, μερικοί προτείνουν ότι η περιγραφή του εμπνεύστηκε από παλαιότερες παραδόσεις. Κάποιοι υποστηρίζουν πως ο Πλάτωνας βασίστηκε σε προηγούμενα γεγονότα, όπως την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης ή τον Τρωικό πόλεμο, ενώ άλλοι επιμένουν ότι έλαβε έμπνευση από πιο σύγχρονά του γεγονότα όπως την καταστροφή της Ελίκης το 373 π.Χ και την αποτυχημένη εισβολή της Σικελίας το 415-413 π.Χ.
Η πιθανή ύπαρξη μιας αληθινής Ατλαντίδας ήταν θέμα που συζητήθηκε ενεργά κατά την κλασσική αρχαιότητα, αλλά συνήθως το απέρριπταν και το διακωμωδούσαν. Η ιστορία έμεινε βασικά άγνωστη κατά τον μεσαίωνα και ξανά ανακαλύφτηκε στις αρχές των σύγχρονων χρόνων. Η περιγραφή του Πλάτωνα ενέπνευσε τις ουτοπιστικέ
ς δουλειές πολλών Αναγεννησιακών συγγραφέων, όπως τη «Νέα Ατλαντίδα» του Φράνσις Μπέικον. Ακόμα και σήμερα, η Ατλαντίδα εμπνέει τη μοντέρνα λογοτεχνία, από επιστημονική φαντασία ως κωμικά βιβλία ως και ταινίες, το όνομά της είναι τώρα συνώνυμο με όλους τους αρχαίους αλλά εξελιγμένους (και χαμένους) πολιτισμούς.

Πλάτωνας
Οι διάλογοι Τιμαίος και Κριτίας, που γράφτηκαν το 360 π.x. είναι οι πρώτες γνωστές αναφορές στην Ατλαντίδα. Για άγνωστους λόγους ο Πλάτωνας ποτέ δεν ολοκλήρωσε τον Κριτία, εντούτοις ο μελετητής Benjamin Jowett, μεταξύ άλλων, υποστηρίζει οτι ο Πλάτωνας αρχικά σκόπευε να γράψει και ένα τρίτο διάλογο με τον Τίτλο «Ερμοκράτης». Ο John V. Luce υποθέτει οτι ο Πλάτωνας – αφού περιέγραψε την αρχή του κόσμου και της ανθρωπότητας στον Τιμαίο, καθώς επίσης και την αλληγορική τέλεια κοινωνία της αρχαίας Αθήνας και της επιτυχούς υπεράσπισης της ενάντια της εχθρικής Ατλαντίδας στον Κριτία - θα έκανε κύριο θέμα του Ερμοκράτη τη στρατηγική του Ελληνιστικού πολιτισμού κατά τη σύγκρουσή του με του βάρβαρους. Ο Πλάτωνας έγραψε για την Ατλαντίδα στον Τιμαίο:
Πολλές μεγάλες και θαυμάσιες πράξεις καταγράφονται στις ιστορίες μας για το κράτος σας. Αλλά μια από αυτές ξεπερνά όλες τις υπόλοιπες στο μεγαλείο και την ανδρεία. Οι ιστορίες μιλούν για μια τρανή δύναμη π
ου απρόκλητη εκστράτευε έναντι Ευρώπης και Ασίας, και στην οποία η πόλη σας κατάφερε να θέσει τέλος. Αυτή η δύναμη ξεπρόβαλε από τον «Πέλαγος του Άτλαντα» («Ατλαντικό»), και τότε ο πέλαγος αυτός ήταν πλεύσιμος, και είχε ένα νησί που βρισκόταν μπροστά από τα στενά που εσείς αποκαλείτε Ηράκλειες Στήλες. Το νησί ταυτοχρονα ήταν από Λιβύη και μεγαλύτερο από την Ασία, και ήταν ο δρόμος προς άλλα νησιά, που αν από αυτά περνούσες μπορούσες να φτάσεις στην απέναντι ήπειρο που περιέβαλε τον αληθινό ωκεανό – γιατί η θάλασσα εντός των Ηράκλειων Στηλών είναι μόνο ένα λιμάνι με στενό λαιμό και η άλλη είναι αληθινή θάλασσα της οποίας η περιβάλλουσα γη μπορεί όντως να αποκαλεστεί άπειρη. Τώρα, σε αυτή τη νήσο της Ατλαντίδας ήταν μια μεγάλη και απίστευτη αυτοκρατορία...
Τα τέσσερα πρόσωπα που λαμβάνουν μέρος στους δυο αυτούς διαλόγους είναι οι πολιτικοί Κριτίας και Ερμοκράτης και οι φιλόσοφοι Σωκράτης και Τιμαίος, ό
μως ο μόνος που αναφέρει την Ατλαντίδα είναι ο Κριτίας. Ενώ πιθανότατα όλοι αυτοί οι άνθρωποι έζησαν πραγματικά, οι διάλογοι όπως καταγράφηκαν μπορεί να ήταν εφεύρεση του Πλάτωνα. Στις γραπτές του δουλειές, ο Πλάτωνας κάνει εκτενή χρήση των Σωκρατικών διαλόγων προκειμένου να συζητηθούν οι αντίθετες θέσεις μέσα στα πλαίσια μιας υπόθεσης.
Ο Τιμαίος αρχίζει με μια εισαγωγή, που ακολουθείται από μια περιγραφή της δημιουργίας και της δομής του σύμπαντος και των αρχαίων πολιτισμών. Στην εισαγωγή, ο Σωκράτης διαλογίζεται πάνω στη τέλεια κοινωνία, όπως περιγράφεται στην Πολιτεία του Πλάτωνα, και διερωτάται αν αυτός και οι φιλοξενούμενοί του μπορούν να θυμηθούν μια ιστορία που μιλά για μια τέτοια ακριβώς κοινωνία. Ο Κριτίας αναφέρει μια πραγματική, όπως ισχυρίζεται, τέτοια ιστορία και συνεχίζει να την αφηγηθεί όπως καταγράφηκε στον διάλογο Κριτίας. Στη ιστορία του, η Αθήνα φαίνεται να συμβολίζει την «τέλεια κοινωνία» και η Ατλαντίδα τον αντίπαλό της, που αντιπροσωπεύει την ίδια την αντίθεση των «τέλειων» γνωρισμάτων που περιγράφονται στην Πολιτεία. Ο Κριτίας υποστηρίζει οτι η ιστορία του προέρχεται από μια επίσκεψη του Αθηναίου νομοθέτη Σόλωνα στη Σαϊς της Αιγύπτου, όπου γνώρ
ισε ένα ιερέα που του μετάφρασε την ιστορία στα Ελληνικά από Αιγυπτιακά ιερογλυφικά γραμμένα πάνω σε παπύρους. Κατά τον Πλούταρχο, ο ιερέας ονομαζόταν Σόνχις, αλλά λόγω της μεγάλης χρονικής περιόδου μεταξύ Πλούταρχου και του υποτιθέμενου γεγονότος, αυτός ο προσδιορισμός είναι ανεπιβεβαίωτος.
Σύμφωνα με τον Κριτία, οι παλιοί Ελληνικοί θεοί διαίρεσαν τη γή ώστε ο καθένας να έχει το μέρισμα του. Ο Ποσειδώνας πήρε το νησί της Ατλαντίδας. Το νησί ήταν μεγαλύτερο από τη Λιβύη και τη Μικρά Ασία μαζί, αλλά κατόπιν βυθίστηκε από ένα σεισμό και δεν έμεινε τίποτε άλλο παρά αδιάβατο λασπόνερο, που εμπόδιζε το ταξίδι σε οποιοδήποτε μέρος του ωκεανού. Οι Αιγύπτιοι περιέγραψαν την Ατλαντίδα ως ένα νησί περίπου 700 χλμ σε πλάτος, αποτελούμενο κυρίως από βουνά στο βόρειο μέρος και κατά μήκος της ακτής, και με μια μεγάλη στενόμακρη πεδιάδα στα νότια που «εκτείνεται σε μια κατεύθυνση 3,000 στάδια (600χμ) και 2,000 στάδια (400χμ) στην άλλη»
Πενήντα στάδια μέσα από την ακτή ήταν ένα «βουνό όχι πολύ υψηλό σε οποιαδήποτε πλευρά». Εδώ ζούσε μια ιθαγενής γυναίκα την οποία ερωτεύτηκε ο Ποσειδώνας και της έκανε πέντε ζευγάρια αρσενικών διδύμων. Ο Άτλαντας, που ήταν ο μεγαλύτερος τους, έγινε βασιλιάς ολόκληρου του νησιού και του ωκεανού (που ονομάστηκε Ατλαντικός σε τιμή του), και του δόθηκε το βουνό της γέννησής του και η περιβάλλουσα περιοχή.
Επίσης μυθικός βασιλιάς της Ατλαντίδας αδελφός του Άτλαντα φέρεται ο Αζάης.
Ο Ποσειδώνας χάραξε το βουνό της αγαπημένης του σε παλάτι, και το εσώκλεισε με τρεις κυκλικές τάφρους αυξανόμενου πλάτους (1-3 στάδια) που είχαν δακτυλίους γης ανάλογους σε μέγεθος. Οι κάτοικοι του νησιού τότε έκτισαν γέφυρες προς τα βόρεια του βουνού για να το ενώσουν με το υπόλοιπο νησί. Τότε άνοιξαν ένα μεγάλο κανάλι προς τη θάλασσα, έσκαψαν τούνελ παράλληλα με τις γέφυρες για να περνούν τα πλοία και χάραξαν αποβάθρες πάνω στους πέτρινους τοίχους των τάφρων. Κάθε πέρασμα προς την πόλη φρουρούνταν με πύλες και πύργους, και τείχ
η περιτριγύριζαν κάθε δακτύλιο γης. Τα τείχη ήταν κατασκευασμένα από κόκκινη, λευκή και μαύρη πέτρα που έβγαλαν από τις τάφρους, και ήταν επικαλυμμένα με μπρούντζο, κασσίτερο και ορείχαλκο αντίστοιχα.
Κατά τον Κριτία, 9,000 πριν τον Πλάτωνα, ένας πόλεμος ξέσπασε μεταξύ αυτών εντός και εκτός των Ηράκλειων Στήλων (πιθανότατα τα στενά του Γιβραλτάρ). Η Ατλαντίδα είχε κατακτήσει μέρη της Λιβύης μέχρι και την Αίγυπτο και της Ευρώπης μέχρι τη Τυρρηνία, και υπέβαλε τους ανθρώπους τους στη δουλεία. Οι Αθηναίοι οδήγησαν μια συμμαχία ενάντια στην αυτοκρατορία της Ατλαντίδας, και καθώς η συμμαχία αδυνατούσε, οι Αθηναίοι επικράτησαν μόνοι και ελευθέρωναν κατακτημένες περιοχές. «Όμως αργότερα έγιναν δυνατοί σεισμοί και πλημμύρες, και σε μια μόνο δεινή ημέρα και νύχτα όλοι οι πολεμιστές βυθίστηκαν μέσα στη γη, και ομοίως η νήσος της Ατλαντίδας χάθηκε στα βάθη της θάλασσας».
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2008

OMBRAX-CAPTAIN MARK - ΟΜΠΡΑΞ- ΚΑΠΤΕΝ ΜΑΡΚ

Όμπραξ
Κάπτεν Μαρκ





Το Όμπραξ (Ombrax) ήταν εβδομαδιαίο περιοδικό κόμικς που πρωτοκυκλοφόρησε στη χώρα μας στα μέσα του 1971 και η έκδοσή του διακόπηκε 4,5 χρόνια αργότερα. Ο εκδότης του Στέλιος Ανεμοδουράς δανείστηκε για το κτίσιμο της ύλης του εντύπου κυρίως τις ιστορίες της μηνιαίας αντίστοιχης Ιταλικής έκδοσης ("Il comandante Mark") του Οίκου "Bonelli", καθώς οι δύο κύριοι χαρακτήρες του Όμπραξ προέρχονταν από τη γειτονική χώρα.Το 1983 μάλιστα επανέλαβε ουσιαστικά την έκδοση του περιοδικού με νέο εβδομαδιαίο τίτλο (σαν "Περιπέτεια" πλέον), του οποία η έκδοση συνεχίζεται (τόσο με επταήμερη συχνότητα, όσο και
υπο μορφή μηνιαίων τόμων).
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Παρασκευή 21 Μαρτίου 2008

ZAGOR - ΖΑΓΚΟΡ

Ζαγκόρ
Το Ζαγκόρ ήταν εβδομαδιαίο περιοδικό κόμικς, του εκδοτικού Οίκου του Στέλιου Ανεμοδουρά, που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από το Δεκέμβριο του 1970 έως το Δεκέμβριο του 1975.
Αποτελεί αναπαραγωγή του ομώνυμου μηνιαίου Ιταλικού περιοδικού, που εξακολουθεί να εκδίδεται στη γειτονική χώρα έως και σήμερα. Ο ήρωας με το όνομα Ζαγκόρ δημιουργήθηκε από τον εκδότη και συγγραφέα Σέρτζιο Μπονέλλι το 1961 σε σχέδιο αρχικά του Γκαλιένο Φέρρι. Το ελληνικό περιοδικό περιείχε βέβαια και πλήθος άλλων ιστοριών εκτός από αυτές του βασικού ήρωα του τίτλου, όπως τις περιπέτειες του "Κάπτεν Μίκι", του "Roy of the Rovers" κ.α.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Τρίτη 18 Μαρτίου 2008

THE BIGGEST STADIUMS IN THE WORLD - ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Κυρίαρχοι οι Βορειοκορεάτες!
Όχι, το Μαρακανά δεν είναι (πλέον) το μεγαλύτερο στάδιο στον κόσμο, ενώ το πρώτο Ευρωπαϊκό στάδιο που συναντάται στην λίστα είναι μόλις στην 13η θέση.
Το μεγαλύτερο στάδιο στον κόσμο μπορεί να φιλοξενήσει περίπου το 20% του πληθυσμού της Κύπρου.
Πρόκειται για το στάδιο May Day που βρίσκεται στην πρωτεύουσα της Βορείου Κορέας, Πιονγιανγκ. Έχει χωρητικότητα 150 χιλιάδων θεατών και χρησιμοποιείται για πο
δόσφαιρο.
Στην πρώτη 20αδα βρίσκονται 10 Αμερικάνικα στάδια (ας είναι καλά το φούτμπολ).
Το Καμπ Νου της Βαρκελόνης με χωρητικότητα 98,787 είναι στην 13η θέση ενώ το Γουέμπλεϊ, με 90,000 θέσεις είναι 21ο.
Τέλος, το ΟΑΚΑ είναι μόλις στην 51η θέση.
1.Στάδιο Rungrado May Day 150.000 Πιόνγκ Γιάνγκ - Βόρειος Κορέα - ποδόσφαιρο.
2.Στάδιο Σολτ Λέικ 120.000 Καλκούτα - Ινδία - ποδόσφαιρο.
3.Στάδιο Αζτέκα 114.465 Μέξικο Σίτι - Μεξικό - ποδόσφαιρο.
4.Στάδιο Μίσιγκαν 107.501 Αν Χάρμπορ - ΗΠΑ- αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
5.Στάδιο Μπίβερ 107.282 Στέιτ Κόλετζ - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
6.Ιντερνασιονάλ Μοντερέι 103.500 Μοντερέι - Μεξικό - ποδόσφαιρο.
7.Οχάιο Στέιτ 102.000 Κολούμπους - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
8.Στάδιο Νέιλαντ 102.000 Νόξβιλ - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
9.Στάδιο Αζάντι 100.000 Τεχεράνη - Ιράν - ποδόσφαιρο.
10. Στάδιο Κάρνο 100.000 Τζακάρτα - Ινδονησία -ποδόσφαιρο.
11. Κρίκετ Γκράουντ 100.000 Μελβούρνη - Αυστραλία - κρίκετ.
12. Νεχρού 100.000 Νέο Δελχί - Ινδία - ποδόσφαιρο.
13. Καμπ Νου 98.787 Βαρκελώνη - Ισπανία - ποδόσφαιρο.
14. Μαρακανά 97.000 Ρίο Ντε Τζανέιρο - Βραζιλία - ποδόσφαιρο.
15. Στάδιο Σάνφορντ 92.746 Άθενς - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
16. Μεμόριαλ Κολιζέιουμ 92.516 Λος Άντζελες - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
17.Στάδιο Τάιγκερ 92.400 Μπάτον Ρόουζ - ΗΠΑ -αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
18.Στάδιο Μπράιαντ-Ντεντί 92.138 Τουσκαλούσα - ΗΠΑ -αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
19. Γήπεδο FedEx 91.704 Λάντοβερ - ΗΠΑ -αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
20.Ρόουζ Μπολ 91.136 Πασαντίνα - ΗΠΑ - αμερικάνικο ποδόσφαιρο.
21.Γουέμπλεϊ 90.000 Λονδίνο - Αγγλία - ποδόσφαιρο.

Οι φωτογραφίες είναι από το Rungrado May Day Stadium της Πιόνγκ Γιάνγκ (Βόρεια Κορέα)

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2008

BLEK - ΜΠΛΕΚ

Μπλεκ
Το δημοφιλές περιοδικό κόμικς Μπλεκ που τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί σε μηνιαία "συλλεκτική" μορφή εμφανίσθηκε για πρώτη φορά στα περίπτερα της Ελλάδας τον Ιούνιο του 1969, προερχόμενο από την γειτονική Ιταλία, καρπός των διάσημων δημιουργών Sartoris, Sinchetto και Guzzon ("EsseGesse") οι οποίοι εμπνεύστηκαν το 1954 τη χαρακτηριστική φιγούρα του "ξανθού γίγα", ενός κυνηγού που διακρίθηκε στον αγώνα για την Αμερικανική ανεξαρτησία από τους Βρετανούς αποικιοκράτες κατά τα τέλη του 18ου αιώνα.
Ήταν ο Στέλιος Ανεμοδουράς που αποφάσισε να εισαγάγει στην Ελλάδα τον χαρακτήρα, δημιουργώντας το ομώνυμο έντυπο, το οποίο πρωταγωνίστησε στις επιλογές του νεαρόκοσμου (υπό εβδομαδιαία συχνότητα) για μια ολόκληρη 25ετία, έως τον Ιούνιο του 1994 που διακόπηκε η έκδοσή του. Η κυκλοφορία του έφτασε πολλές φορές και τα 130.000 αντίτυπα. Στην πρώτη περίοδο του Μπλεκ (Ιούνιος 1969 - Δεκέμβριος 1975) το περιοδικό κυκλοφορούσε σε μικρή διάσταση. Περιελάμβανε εκτός της κύριας ιστορίας τις περιπέτειες του Ρίνγκο, του Τομ και το ανάγνω
σμα Παιδί-Φάντασμα, ενώ τις επόμενες δύο δεκαετίες η θεματολογία πολλαπλασιάσθηκε. Σαν πρώτη ιστορία παρέμειναν σταθερά οι περιπέτειες του ομώνυμου ήρωα ενώ από τις σελίδες του παρέλασαν ένα μεγάλο πλήθος από ιστορίες κόμικς τόσο Ευρωπαίων όσο και Αμερικανών δημιουργών.
Σήμερα, η έκδοση συνεχίζεται από τον Περιοδικό Τύπο, με δημοσίευση νέων ιστοριών τις οποίες εξασφάλισε για 15 ακόμη χρόνια ο κ. Γιώργος Ανεμοδουράς
.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Τρίτη 4 Μαρτίου 2008

SERAFINO - ΣΕΡΑΦΙΝΟ

Σεραφίνο
Ο Σεραφίνο είναι χαρακτήρας και περιοδικό κόμικς, δημιούργημα του ιταλού σχεδιαστή Τσιαμπίνο.
Ο Σεραφίνο είναι ένας φτωχός αλλά καλόκαρδος αλητάκος με χαρακτηριστικά ανθρωπόμορφου καγκουρώ. Γνώρισε τεράστια επιτυχία τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα όπου πρωτοκυκλοφόρησε το 1969 από τον
εκδοτικό οίκο Καμπανά. Η απήχησή του ήταν πολύ μεγάλη και έφτασε τη δεκαετία του '70 να πουλά δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα κάθε εβδομάδα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80 η κυκλοφορία του μειώνονταν ώσπου σταμάτησε να εκδίδεται στην Ελλάδα το 1992. Παρόμοια ήταν η πορεία του και στην ιταλική αγορά, όπου επίσης διακόπηκε η έκδοσή του μετά τον θάνατο του δημιουργού του.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ